About OMN | À propos RMO

11 museums, countless opportunities for adventure | 11 musées, d’innombrables possibilités pour une aventure

The Ottawa Museum Network (OMN) was created in 2007 to assist local museums in the areas of marketing, revenue generation, communications, professional development and collections development.

Thanks to a multiyear funding agreement with the City of Ottawa, the OMN has been providing a centralized marketing function for the member museums ever since (currently eleven museums).  The OMN has undertaken joint training and professional development activities annually. Further, the OMN has been developing a range of tools, strategies and resources to support and advance the interests of the local museums; these include advocacy activities, market surveys, audience development and communications plans, and a web portal that provides access to the online collections of seven of the OMN museums.

Ottawa’s community museums, with support from the OMN, have worked in partnership with businesses, non-profit organizations and other sectors to help make Ottawa a vibrant and interesting place to live.

Le Réseau des musées d’Ottawa (RMO) a été créé en 2007 pour aider les musées locaux avec le marketing,  la génération de revenus, des communications, le perfectionnement professionnel et le développement des collections.

Grâce à une entente de financement pluriannuelle avec la Ville d’Ottawa, le RMO offre depuis lors une fonction de marketing centralisée aux musées membres (actuellement onze musées). Chaque année, le RMO a entrepris des activités conjointes de formation et de perfectionnement professionnel. En outre, le RMO a développé une gamme d’outils, de stratégies et de ressources pour soutenir et promouvoir les intérêts des musées locaux; il s’agit notamment d’activités de défence d’une cause, études de marché, de plans de développement de l’auditoire et de communications, et d’un portail Web qui donne accès aux collections en ligne de sept des musées du RMO.

Les musées communautaires d’Ottawa, avec l’appui de du RMO, ont travaillé en partenariat avec des entreprises, des organismes sans but lucratif et d’autres secteurs pour faire d’Ottawa un endroit dynamique et intéressant où vivre.

Our mission | notre mission

The Ottawa Museum Network (OMN) works to provide a strong voice for Ottawa’s community museums, and through collaboration, to strengthen the capacity of member museums; to celebrate, reflect and share the stories of Ottawa’s diverse and evolving communities and to foster pride in heritage and a sense of belonging to the greater Canadian community.

Le Réseau des musées d’Ottawa (RMO) s’efforce de donner une voix forte aux musées communautaires d’Ottawa et, grâce à la collaboration, de renforcer les capacités des musées membres. célébrer, refléter et partager les histoires des communautés diverses et en évolution d’Ottawa et susciter la fierté du patrimoine et un sentiment d’appartenance à la grande communauté canadienne.

Our vision | notre vision

The OMN is a strong, sustainable local museum community that works collaboratively and aspires to a future in which our members are recognized for their innovation, social relevance and collaboration with diverse communities.

Le RMO est une communauté de musées locaux forte et durable,  qui travaille en collaboration et aspire à un avenir dans lequel nos membres sont reconnus pour leur innovation, leur pertinence sociale et leur collaboration avec diverses communautés.

Our values as a Network | nos valeurs comme réseau

• Work collaboratively to strengthen our sense of collective ownership and to develop more partnerships;
  • Act with integrity and demonstrate honesty and fairness in our work together and with others;
  • Work proactively to achieve the OMN’s strategic objectives and desired results;
  • Promote inclusion and active engagement with the increasingly diverse populations of Ottawa;
  • Increase our social relevance as member museums and engage in and respond to the social issues of the day;
  • Foster a climate of innovation by creating new initiatives that enrich the lives of Ottawa residents; and
  • Provide leadership to enhance the capacity and reach of the OMN and its members.
  • Travailler en collaboration pour renforcer notre sentiment d’appartenance collective et pour développer davantage de partenariats;
  • Agir avec intégrité et faire preuve d’honnêteté et d’équité dans notre travail ensemble et avec les autres;
  • Travailler de manière proactive pour atteindre les objectifs stratégiques et les résultats souhaités du RMO;
  • Promouvoir l’inclusion et l’engagement actif auprès des populations de plus en plus diversifiées d’Ottawa;
  • Augmenter notre pertinence sociale en tant que musées membres et nous engager dans les problèmes sociaux du jour et y répondre;
  • Favoriser un climat d’innovation en créant de nouvelles initiatives qui enrichissent la vie des résidents d’Ottawa; et
  • Assurer un leadership pour renforcer la capacité et la portée du RMO et de ses membres.

For a copy of our strategic plan, download it here:

OMN will be developing a new strategic plan for 2022

Annual Reports

View our 2020 Annual Report:

OMN History